Ognjen Grčak

Srbija

  • majstorske radionice
  • žiri

Ognjen Grčak (1978) je srpski klasični gitarista i profesor. Dolazi iz Negotina, malog grada u istočnom delu zemlje, poznatom po muzičkoj tradiciji. Počeo je da uči da svira klasičnu gitaru kada je imao 10 godina u Osnovnoj muzičkoj školi “Stevan Mokranjac”. Ubrzo nakon zavšetka škole, njegov talenat je primetio Uroš Dojčinović (srpski gitarista I kompozitor) i upisao je jednu od najprestižnijih muzičkih srednjih škola u tom trenutku u Srbiji, “Josip Slavenski” (Beograd).

Pri kraju svog školovanja upoznao je Aleksandra Hadži Đorđevića, jednog od najboljih srpskih izvođača I profesora gitare. Počeo je da ide na časove kod njega i bio je toliko inspirian njime da je odabrao gitaru kao svoju profesiju. Nakon škole, proveo je 2 godine u Nišu učeći sa Vesnim Petković i zatim se preselio u Beograd i upisao je Fakultet Muzičke umetnosti. Tamo je učio pod mentorstvom jednog od najpoznatijih srpskih gitarista i profesora Srđana Tošića.

Kao rezultat njegovih studija sa profesorom Tošićem, 2001.godine osvojio je prvo mesto na međunarodnom Gitar Art takmičenju u Beogradu. Nastavio je post-diplomske studije u SAD-u na Državnom Univerzitetu Indijane u Blumingtonu. Primili su ga kao AI studenta u odseku za gitaru sa punom stipendijom. Studirao je sa nekim od najboljih muzičara na svetu. Njegov glavni profesor bio je svetski poznati gitarista Ernesto Biteti kod koga je učio latinoamerički repertoar, muziku 20.veka učio je kod gitariste i kompozitora Nuncija Dianđela (najpoznatija Nunijeva pesma “Due Canzoni Lidie”), i ranu muziku (sa naglaskom na J.S.Baha) sa jednim od najboljih lutista sveta, Najdželom Nortom. Tokom ovog perioda, imao je nastup u okviru Odseka za latinoameričku muziku kojeg je primetion Piter Džejkobi, muzički kritičar Herald Tajmsa:

 “…Među talentovanim izvođača najviše se ističe gitarista Ognjen Grčak, koji je otkrio čudesnu tehniku ​​osvajanja Sonatne gitare koju je sedamdesetih godina napisao argentinski kompozitor Alberto Ginastera. Ta muzika je terala mladića da bude svuda po žicama svoga instrumenta, da čupa i kliza i lupa u različitim oblicima složenosti. Činilo se da je u svemu imao potpunu kontrolu. Ne samo da je pobijedio Ginasteru; već se i dva puta nakon toga vratio na pozornicu kako bi obradio dodatne zahtjevne zadatke. Prvo se pridružio triu gitarista (Slobodan Milivojević, Maja Radovanlija i Guido Sanchez) u muzički intenzivnim, tehnički sigurnim čitanjima ritmički zavodljivih i, opet, očigledno izazovnih predmeta kubanskog Lea Brauera, stvorenih sredinom 1980-ih nazvanih “Paisaje cubano con rumba” I “ Paisaje cubano con lluvia ”. Zatim je Grčak efektivno pratio sopranistkinju Angelu Jardim u par pesama poznatog brazilskog sina Heitora Vilja- Lobosa. Prva, “Modinha” a druga, poznata arija iz "Bachianas brasileiras broj 5" gde je gitarista Grčak zamenio uobičajenih osam violončela…”.

Ognjen Grčаk je aktivni gitarista I profesor poslednjih 15 godina.  Trenutno radi u Srednjoj muzičkoj školi “Josip Slavenski” in Belgrade. Njegovi đaci su osvojili mnoge nagrade na srpskim gitarskim takmičenjima. On često nastupa kao solista ali i kao kamerni muzičar. Svira u duu sa svojim profesorom Srđanom Tošićem i takođe je i član gitarskog tria “Amicus” (sa Milošem Janjićem i Slobodanom Milivojevićem). Trio je nedavno ima seriju od 10 veoma uspešnih koncerata u Srbiji. Najupečatljivije izvođenje je bilo u poznatom Kolarcu kao solista i kao član tria na GItar Art Festivalu. Po pitanju akademskog života, Ognjen trenutno radi na svojoj doktorskoj disertaciji na Fakultetu za Muzičke umetnosti u Beogradu. Fokusira se na kompozitore i izvođenja za gitaru 19.veka.

Učesnici